سایت Golmakani - پندهائی از بزرگان

سخناني كه در اين مقاله از بزرگان آورده شده به واقع هر كدام ؛ خود دنيايي از معرفت و علم را به همراه دارند از سخنان آنها انسان پند مي آموزد و تجربه اي به آموزه هاي زندگي فردي اش افزوده مي شود.در اين مورد پيامبر گرامي ما حضرت محمد(ص) مي فرمايند:هر مسلماني بايد به دنبال كسب علم باشد حتي اگر آنرا از يك فرد منافق بياموزد.از اين سخن گهربار نتيجه مي گيريم كه ارزش كسب دانش، تا چه حد در فرهنگ اسلامي ضرورت دارد، چون منشا همه كجروي ها و گمراهي ها از جهل و بيسوادي است؛ البته علمي كه بايد براي آموختن آن تلاش كرد علمي است،كه هم براي فرد و هم براي جامعه مفيد باشد. اين علم بايد سبب بالا رفتن اطلاعات جامعه شده و در نتيجه اميد را در دل مردم ايجاد كند؛ ولي بالعكس علمي كه فقط باعث شود گروه خاصي از جامعه آنرا بياموزند و ديگران از آن بي بهره باشند، نه تنها منشا اثر نيست بلكه مخرب هم مي باشد.به طور مثال علمي كه براي ساختن سلاح هاي كشتار جمعي استفاده مي شود و يا نظرات بعضي از دانشمنداني كه در زمينه ي علم جامعه شناسي كار مي كنند، كه بعضا اين نظرات در روحيه مردم تاثير منفي داشته و سبب شده كه مردم به بيراهه بروند مانند تئوري هاي ماركس،داروين و ... . پس اين نمونه از علم زيانبار است و سودي به حال جامعه ندارد.علمي كه اسلام بر آن تاكيد دارد علمي است كه انسان را به سوي كمال هدايت مي كند و از تاريكي ها به سمت روشنايي رهنمون مي سازد.

· در تقابل بين روزهاي سخت و آدم هاي سخت، اين آدم هاي سخت هستند كه مي مانند.(شكسپير)

· خوبي ها را جمع كن، بدي ها را تفريق كن،محبت ها را ضرب كن و شادي ها را تقسيم كن.(دكتر محمود حسابي)

· اگر من مردم جسدم را موميايي نكنيد، مرا در گور دفن كنيد تا ذره ذره وجودم خاك ايران را تشكيل دهد.(كورش كبير)

· خدايا چگونه زيستن را به من بياموز، چگونه مردن را خود خواهم آموخت.(دكتر علي شريعتي)

· خدايا اگر در خيابان قدم بزنم و به فكر تو باشم بهتر است از اينكه در مسجد بنشينم و به فكر كفش هايم باشم.(دكتر علي شريعتي)

· او به فرزندش گفت هميشه در زندگي سه چيز را فراموش كن ، ا- خوبي خودت نسبت به ديگران ، 2-بدي ديگران نسبت به خودت ، 3-تمجيد ديگران نسبت به خودت( لقمان حكيم )

· هر چه كني به خود كني گر همه نيك و بد كني ( سعدي شيرازي )

· به سه چيز تكيه نكن : غرور ، دروغ و عشق . آدم با غرور مي تازد ، با دروغ مي بازد و با عشق مي ميرد ( دكتر علي شريعتي )

· اگر پياده هم شده سفر كن ، در ماندن مي پوسي ( دكتر علي شريعتي )

· پشيماني كه ما را به راه راست نكشاند هيچ ارزشي ندارد ( ارد بزرگ )

· خود را بشناس اما به خود مبال ( ارد بزرگ )


برگرفته از :

http://golmakani64.blogfa.com/post-36.aspx


نظرات